استارتاپ استودیو چیست؟

0

استارتاپ استودیو چیست؟ فرق استارتاپ استودیو با شتابدهنده چیست؟ چرا باید به نسل جدیدی از کسب و کارها با ایده های پخته توجه ویژه بکنیم؟ در ادامه همراه با زات هلدینگ باشید.

از زمانیکه کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپ ها در جهان به شکل جدی تر مورد توجه قرار گرفته، توانسته فرصت های شغلی زیادی را ایجاد کند و از این بابت میتوان آنرا یک گزینه خیلی خوب دانست.

وقتی که صحبت از استارتاپ میکنیم یعنی کسب و کاری که از عدم قطعیت برخوردارست و نمیتوان از آن به جرات صحبت به میان آورد. وجود شرکت های تکنولوژی محور بزرگ در دنیای امروز مثل اسنپ، تپ سی، دیجی کالا، فرانش، مکتب خونه و نمونه های خارجی مثل اوبر در ابتدا یک کسب و کار نوپا بودند که در شرایط خاص جامعه خودشان به وجود آمده اند.

استارتاپ استودیو چیست؟

بارها و بارها شنیدیم که استارتاپ در شروع نیازی به جذب سرمایه ندارد و میتواند بدون سرمایه هم کارش را پیش ببرد. البته نه اینکه سرمایه نیاز ندارد بلکه صحبت ما در شروع کار هست. مسلم است که وجود سرمایه میتواند یک گزینه خیلی خوب برای رشد به حساب آید ولی خیلی از ایده ها قطعا نیاز به هزینه سنگین کردن ندارند!

مهم تر از سرمایه گذاری در استارتاپ، سرمایه گذاری روی افراد تشکیل دهنده استارتاپ ها یعنی فاندر و کوفاندر است. این سرمایه گذاری شامل رشد فردی میشود که میتواند موفقیت نهایی تیم را رقم بزند.

با وجود اینکه خیلی از سرمایه گذاری ها از طریق شتابدهنده ها، مراکز کارآفرینی و شتابدهی انجام میشود؛ بازهم شاهد شکست های بی سابقه ایده های خوب و حمایت از ایده های آبکی و بدون هیچ پلن برای آینده هستیم! چیزیکه این روزها خیلی به چشم خود دیده ایم!

اما به راستی وظیفه استارتاپ استودیو چیست؟

ورودی شتابدهنده ها تیم و ایده است یعنی تیم و ایده خود را باید پرزنت کند و نظر شتابدهنده را جلب کند اما در استارتاپ استودیو ایده و تیم از خودش خلق میشود، البته میتواند تیم و ایده های جانبی را هم قبول کند.

تاریخچه استارتاپ استودیو

شتابدهنده‌ های امروزیِ مدرن از ۲۰۰۵ شکل گرفتند، در حالیکه در سال ۱۹۹۶ یعنی تقریبا ۱۰ سال قبل از تاسیسن اولین شتابدهنده (Y Combinator) در سال ۲۰۰۵، idealab از مدل استودیو رونمایی کرد. که با این حال آگاهی مردم درباره استارتاپ و شتابدهنده ها به مراتب بیشتر از استارتاپ استودیو ها است اما باید بدانید که استارتاپ استودیو ها یک نمونه تکامل یافته از شتابدهنده ها هستند چراکه از جهات مختلف توانسته اند به خوبی عمل کنند و خروجی خیلی بهتری را نسبت به شتابدهنده ها ارائه کنند.

استارتاپ استودیو چیست؟

چرا استارتاپ استودیوها به اندازه شتابدهنده ها شناخته نیستند؟

سوال بالا را با سوالات زیر در نظر بگیرید:

  • دلیل شهرت بیشتر شتابدهنده نسبت به استارتاپ استودیو چیست؟
  • استارتاپ استودیو همان استارتاپ فکتوری است؟
  • چه تفاوتی با شتابدهنده یا دیگر مراکز حمایتی دارد؟

استارتاپ استودیو ها را میتوان مدل جامع تر و بدون نقص شتابدهنده ها دانست چراکه مشکلات شتابدهنده ها را نداشته و میتوانند تمامی امکانات و خدماتی که یک شتابدهنده در اختیار استارتاپ قرار میدهد در پیشنهاد های استارتاپ استودیو هم وجود داشته باشد.

دلیل اصلی اینست که برای استارتاپ استودیوها چندین اسم در نظر گرفته شده و همین باعث شده تا با اسم های مختلف شناخته شود.

نام های متفاوت برای استارتاپ استودیو

نام رتبه میزان استفاده  میزان رایج بودن
استارتاپ استودیو ۱ ۲ ۱
استارتاپ فکتوری ۲ ۱ ۲
سازندگان خطرپذیر ۳ ۳ ۳

 

جدول بالا همه چیز را نشان میدهد! یکی از دلایل مهم و اصلی که استارتاپ استودیو ها به اندازه شتابدهنده ها معروف نیستند، استفاده از نام های مختلف است که در بین جوامع مختلف میتواند هرکدام از این اصطلاحات به کار رود. این اصطلاحات همگی به یک موضوع ختم میشوند اما ممکن است برداشت های مختلفی از آن بشود.

فرآیند رشد و شتابدهی در استارتاپ استودیو پایان ندارد

موضوعی که در شتابدهنده ها دیده میشود، وجود روز “دمو” برای استارتاپ هاست. زمانیکه یک استارتاپ در شتابدهنده به روز دمو رسید و به شبکه ای از سرمایه گذاران معرفی شد، عملا کار شتابدهنده به پایان میرسد اما این چرخه در شتابدهنده وجود ندارد و میتوان گفت که یک استارتاپ استودیو از ۰ تا ۱۰۰ رشد و حتی به نتیجه رسیدن هم در کسب و کار دخیل است.

تولیدات استارتاپ استودیو کم اما با کیفیت است

در استارتاپ استودیو ها برخلاف شتابدهنده ها خبری از اعداد و ارقام عجیب غریب در شتابدهی که گاها فیک هستند و فقط برای جلب نظر سرمایه گذار ارائه میشود نیست! سیکل شتابدهی در شتابدهنده پس از پذیرش استارتاپ شروع میشود، این شتابدهی شامل کمک گرفتن از منتور تا هزینه های مالی استارتاپ را دربرمیگیرد و گاها تعداد استارتاپ میتواند روی کیفیت هم تاثیر بگذارد.

در استارتاپ استودیوها به دلیل اینکه ایده و تیم از خودش هست، پس سعی در شاخ و برگ دادن تعداد استارتاپ ها ندارد و تمرکز خودش را روی چند استارتاپی که تولید کرده میگذارد تا به بهترین نتیجه ممکن برسد و پس از تبدیل استارتاپ به یک کسب و کار واقعی، به سراغ ایده های دیگر میرود.

میل سرمایه‌گذاران این‌گونه است که ترجیح می‌دهند اصطلاحا تخم مرغ‌های خود را در ظرف‌های مختلف قرار دهند تا این گستردگی شانس صید استارتاپ موفق را بالا ببرد. شتابدهنده‌ها نیز بر همین اساس کار می‌کنند. اگر به سبد سرمایه‌گذاری (پرتفو) شتابدهنده‌ها دریک سال نگاه کنید؛ تعداد خیلی بیشتری ورودی (همان استارتاپ و تیم) می‌بینید.

درحالی که استارتاپ استودیو معمولا این استراتژی را درپیش نمی‌گیرد. به همین خاطر ممکن است پرتفو یک استارتاپ استودیو در سال از تعداد انگشت‌های یک دست هم کمتر باشد!

پس انگیزه استارتاپ استودیو چیست؟

تمرکز بیشتر استارتاپ‌ فکتوری‌ها ریسک بیشتر و ازطرف دیگر درصورت موفقیت نرخ بازگشت بسیار بالاتری را به‌همراه دارد. درصورتی که شتابدهنده‌ها بااینکه ممکن است تعداد بیشتری استارتاپ موفق را فارغ‌التحصیل کنند؛ از آن طرف، نرخ بازگشت پایین‌تری عایدشان می‌شود.

استارتاپ استودیو چیست؟

مدل استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیو یک کارخانه تولیدکننده استارتاپ های با احتمال موفقیت زیاد است که میتواند با تحقیقات بازاری که در مارکت های مختلف دارد، فرصت و ایده های بکر را شناسایی کرده و با سرمایه خودش اقدام به راه اندازی استارتاپ مرتبط در آن حوزه بکند. استارتاپ استودیو به هیچ عنوان مثل شتابدهنده دنبال ایده نیست و خودش ایده دارد.

از طرفی استارتاپ استودیو زمانی که فرصت مناسب را شنایی کرد، به سرعت تیم آن را از افراد کارکرده و مجرب تشکیل داده و روی آن ایده به صورت حرفه ای کار میکند. شاید یکی از دلایلی که استارتاپ استودیوها نسبت به شتابدهنده ها موفق تر هستند اینست که استارتاپ استودیوها ایده های قطعی را اجرا و رهبری میکنند و شتابدهنده ها تنها ایده هاییکه به آنها پیشنهاد شتابدهی میشود را بررسی و درصورت مفید بودن هدایت میکنند!


استارتاپ استودیو زات

استارتاپ استودیو زات (زیرساخت – آگاهی – توسعه) با هدف ایجاد استارتاپ و فرصت های بکر سرمایه گذاری در اینترنت و همین فضای فیزیکی به وجود آمده است. زات متشکل از تیم های خلاق و بکری است که فرصت های موجود را به شکل دیگری نگاه میکنند و به دنبال اعداد و ارقام عجیب و غریب نیستند. هدف زات ایجاد کارآفرینی برای قشر جوان به همراه ایجاد یک فرصت شغلی مناسب برای سوددهی به سرمایه گذار است. شما میتوانید با مراجعه به سرمایه گذاری در استارتاپ از فرصت های سرمایه گذاری و استارتاپ هاییکه زات در حال کار روی آنهاست باخبر شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 14 =

شروع گفتگو
سوالی دارید؟ پشتیبانی در خدمت شماست
سلام. وقت بخیر
از سایت زات هلدینگ پیام دادم...
کارمن درباره...